IFDC, het International Foundation for Digital Competences, introduceert een nieuwe aanpak voor Service Management onder de naam VeriSM. Dit moet een ‘verbreding’ vormen op ITIL, dat na 2007 geen grote aanpassingen meer heeft ondergaan. Nieuwe ontwikkelingen zoals DevOps, SIAM en Agile worden door ITIL vrijwel niet afgedekt. Die zijn wel opgenomen in VeriSM. VeriSM (Value Driven Responsive Integrated Service Management) is volgens IFDC bedoeld als een nieuwe Service Management-aanpak. Het richt zich niet slechts op de IT-afdeling, maar op de gehele organisatie. VeriSM biedt organisaties een kapstok om, binnen de regie van het VeriSM-model, een scala van managementtoepassingen in te zetten om de juiste producten en/of services, op het juiste moment aan hun klanten te kunnen leveren. Het biedt een organisatiegerichte aanpak die afhankelijk is van de markt waarop de organisatie zich richt, de grootte van de organisatie en zelfs de aard van het specifieke project of service waaraan de organisatie werkt. Het moet organisaties in staat stellen om sneller te reageren op hun klanten en toegevoegde waarde te leveren met geïntegreerde Service Management-toepassingen.
Sinds 1 januari 2018 biedt EXIN een nieuw certificeringsprogramma voor VeriSM dat uit drie onderdelen bestaat:
- VeriSM Foundation
- VeriSM Essentials
- VeriSM Plus
Hierbij is VeriSM Foundation een combinatie van Essentials en Plus, waarbij iedereen met een basis Service Management kwalificatie (ITIL of ISO 20000 Foundation) vrijstelling krijgt voor het Essential-deel en dus alleen nog de 1-daagse VeriSM Foundation Bridge hoeft te volgen om in het bezit te komen van het VeriSM Foundation certificaat.
Voor meer informatie over deze training kunt u contact opnemen met onze opleidingsadviseurs of bekijk de training.