Elk bedrijf wil gezien worden. In deze tijd is de beste manier om opgemerkt te worden via sociale media. Je online branding is belangrijker dan ooit omdat het uitstraalt wie je bent en wat je doet, en dat het is het eerste wat een potentiële klant zal opvallen.
Facebook, X (Twitter), Instagram en LinkedIn zijn de belangrijkste social media kanalen, LinkedIn is een van de beste kanalen die bedrijven kunnen gebruiken. Niet alleen om te netwerken met relaties, maar ook om te ondersteunen met hun online branding.
Er zijn verschillende manieren waarop sociale media kan worden ingezet, maar waarom juist LinkedIn? Simpel, omdat LinkedIn wordt beschouwd als het zakelijke netwerk die bedrijven toestaat om met professionals online te communiceren. Maar ook om op te vallen moet je simpelweg een LinkedIn profiel hebben dat opvalt.
LinkedIn is gebaseerd op zakelijke connecties. Alle connecties die je hebt, worden beschouwd als 1e niveau connecties. Iedereen die weer met hen verbonden is, is van het 2e niveau en iedereen die hier weer mee verbonden zijn, is van het 3e niveau. Dit toont aan hoe veelomvattend dit social media kanaal is. En de mogelijkheden zijn eindeloos.
Wat is LinkedIn?
LinkedIn is bij uitstek nummer één zakelijke social media kanaal met meer dan 500 miljoen leden wereldwijd. Het wordt beschouwd als een professioneel hulpmiddel dat door bedrijven in verschillende sectoren wordt gebruikt. Het lijkt in wezen op een online-cv waarmee professionals op zoek kunnen gaan naar nieuwe kansen.
Maar het is ook handig voor bedrijven, niet alleen als rekruteringstool, om als merk te bestaan op dit social media kanaal. Een profiel bestaat uit onderdelen (samenvatting, ervaring, opleiding, enz.) en de geschreven content kan zowel het bedrijf als de persoon weerspiegelen.
Als lid op LinkedIn kunt je connecties maken met jouw relaties (dus 1e, 2e, 3e niveau connecties), en zoeken naar mensen die werken in een sector waarin je misschien geïnteresseerd bent. LinkedIn wordt vooral gebruikt voor professioneel netwerken, maar biedt professionals uit elke sector de mogelijkheid om potentiële werknemers of potentiële zakelijke klanten te vinden.
Wat is LinkedIn marketing?
LinkedIn is niet alleen voor professionals en werkzoekenden. Zeker, miljoenen professionals gebruiken LinkedIn elke dag om hun netwerk en hun carrière te laten groeien, maar jij kan LinkedIn ook gebruiken om je bedrijf te laten groeien. LinkedIn stelt jou en je bedrijf bloot aan miljoenen connecties die je kunt gebruiken om relaties op te bouwen met individuen en andere bedrijven met als doel je merk een boost te geven.
In de kern is LinkedIn een professioneel sociaal netwerk. Het draait allemaal om carrièreontwikkeling, professionele connecties, discussies in de sector en andere bedrijfsgerelateerde activiteiten. Je kunt zowel klanten, werknemers als partners vinden op LinkedIn.
De belangrijkste conclusie: Je kunt de connecties en netwerkmogelijkheden die LinkedIn biedt gebruiken om je merk op te bouwen en te promoten.
Het belang van een LinkedIn marketing strategie
LinkedIn is minder gericht op het direct verkopen of vermarkten van je producten en diensten dan andere social media kanalen. Op LinkedIn wordt het schaamteloos pushen van je bedrijf, spammen en overduidelijk hard-selling, afgekeurd. Daarom is een marketingstrategie specifiek voor dit kaneel belangrijk. Omdat het netwerk uit een totaal ander publiek bestaat, vereist de marketing via LinkedIn een andere aanpak om de gewenste resultaten te behalen.
Volgens Sprout genereren bedrijven die aan marketing doen op LinkedIn gemiddeld 277% meer leads dan bedrijven die zich alleen bezighouden met Facebook marketing.
Ondervraagde B2B marketeers zeiden ook dat LinkedIn verantwoordelijk is voor 80% van hun leads via sociale media. Op de juiste manier gebruikt, is LinkedIn dus een effectieve marketing tool die jouw bedrijf naar het volgende niveau kan tillen.
Belangrijkste conclusie: Verkooppraatjes en agressieve reclame werken niet goed op LinkedIn. Je hebt een plan nodig specifiek voor LinkedIn om het bereik en de resultaten te geven die je wilt en om connecties en andere bedrijven aan te spreken.
Wie gebruikt LinkedIn?
LinkedIn wordt gebruikt door iedereen in het bedrijfsleven die online gezien wil worden om sterke zakelijke connecties te maken. Met meer dan 500 miljoen mensen ingeschreven (peildatum 2018) komt 80% van B2B leads via LinkedIn. Hierdoor is het uitgegroeid tot het platform voor professionele zakelijke netwerken.
De top 5 industrieën op LinkedIn zijn Finance, Medical, Educational, High-Tech, en Manufacturing. 48%. Van alle LinkedIn leden gebruikt het minstens één maal per dag. Daardoor zijn er veel ondernemers, directeuren, CEO’s, enz., te vinden die netwerken op dit zakelijke social media kanaal. Goede online branding via LinkedIn is dus zeker belangrijk.
Online branding
Je online branding begint met zichtbaarheid. Hoe je eruitziet, of hoe je overkomt op anderen. LinkedIn gebruiken voor online branding is essentieel om gezien te worden door professionals, of door mensen waarvan je wilt dat ze je ook zien.
Wanneer je sociale media gebruikt voor online branding, zou je dit moeten doen voor de promotie van je merk of bedrijf of van jezelf als merk. Het draait allemaal om identiteit. Wie ben je? Wat doe je? En waarom zou ik je aardig vinden?
Daarbij gaat het erom je LinkedIn profiel te optimaliseren met professioneel geschreven, SEO-rijke content, die zowel het individu als het bedrijf weergeeft. Het hebben van die persoonlijke touch stimuleert de emotionele kant van het merk omdat het zich distantieert van een gezichtsloze, corporate identity.
Social media marketing heeft het nu essentieel gemaakt voor bedrijven om een persoonlijk tintje aan hun zichtbaarheid te geven. Omdat het individuele LinkedIn profiel betrekking heeft op een individuele werknemer, geeft het een vriendelijk gezicht aan het bedrijf en maakt het ook veel persoonlijker.
De dingen die je op LinkedIn kunt doen voor je online branding zijn:
- Optimaliseer je profiel
- Maak connecties
- Plaats consistente, kwalitatieve content
LinkedIn wordt gezien als hét social media kanaal waar bedrijven en professionals vrijuit kunnen netwerken zonder ergens naartoe te hoeven reizen. LinkedIn kan je helpen met je online branding vooral door zichtbaarheid en herkenning op een plek waar je reputatie thuis is bij andere gelijkgestemde zakenmensen.
De Voordelen
Er zijn tal van voordelen verbonden aan de hulp van LinkedIn bij je branding. Het is een krachtige sales, marketing en branding troef die kan leiden tot exponentiële bedrijfsgroei en winst. LinkedIn kan jouw online branding verbeteren omdat het een effectieve tool is voor merkbekendheid en merkpromotie.
Hoe meer zichtbaarheid jij en je bedrijf hebben op LinkedIn, hoe meer mensen zullen weten wie je bent en welke positieve impact je kunt hebben op hun werkleven. Meer connecties betekent meer geld. Hoe meer zakenmensen je online ontmoet, hoe groter de kans dat je leads genereert.
Het genereren van leads kan worden omgezet in potentiële klanten en zaken. Het is van hieruit dat bedrijven vooruitgang boeken, vooruitgaan en het succes bereiken dat ze willen bereiken. Bedrijven kunnen kwalitatieve leads verkrijgen door simpelweg online te netwerken met andere bedrijven.
Bedrijven kunnen netwerken op LinkedIn’s Homepage, of via de ‘nieuws feed’, of ze kunnen netwerken met specifieke bedrijven/sectoren via LinkedIn groepen. Je kunt LinkedIn gebruiken om leads te genereren in drie eenvoudige stappen:
- Word lid van een groep
- Creëer een stuk relevante content
- Deel de content in de groep
Dus, zorg voor een professioneel uitziend, goed geschreven profiel met een kwaliteitsfoto. Netwerk met je connecties en in groepen, deel consequent inhoud, en ga de interactie aan met mensen om niet alleen te laten zien wat je verkoopt, maar ook wie je bent als merk.
Lees hier meer over hoe je jouw LinkedIn profiel kunt verbeteren.
LinkedIn marketing tips om je bedrijf te laten groeien
Een gerenommeerd bedrijfsbureau nam contact op met bedrijfsleiders en deskundige marketeers om uit te vinden wat de beste manier is om LinkedIn marketing te gebruiken om je bedrijf te laten groeien. Hier is wat ze te zeggen hadden.
1. Vind zeer gerichte klanten en connecties.
De targeting op LinkedIn is ongeëvenaard in het rijk van digitale reclame. Kleine bedrijven kunnen zich concentreren op de exacte industrie, bedrijfsgrootte en functie [van de mensen] waarvan ze weten dat die typisch hun product of dienst zouden kopen. Bijvoorbeeld, bij de verkoop van customer support software aan kleine bedrijven in de Randstad. Hierbij kun je de reclamecampagnes zo instellen dat ze alleen worden getoond aan bedrijven met minder dan 100 werknemers, gevestigd in deze regio en binnen die groepering. Alleen aan leidinggevenden bij die bedrijven met een customer service titel.
2. Blijf op de radar van klanten.
Mijn online marketing bedrijf helpt kleine bedrijven leads te genereren op LinkedIn. Klanten vertellen ons wat voor soort mensen voor hen kwalitatieve klanten zijn. Wij zoeken op LinkedIn naar mensen die aan hun criteria voldoen, en stellen hen dan voor. (We doen het zo dat het lijkt alsof de klant zichzelf voorstelt, maar wij doen al het werk voor hen.) Daarna houden we contact met de mensen die interesse hebben getoond, opnieuw via LinkedIn.
We doen dagelijkse status updates en wekelijkse LinkedIn blog posts om de naam van de klant in het bereik van hun netwerk te houden. We sturen ook maandelijkse e-mails die informatie delen over het soort problemen dat onze klanten kunnen oplossen voor hun klanten en delen de resultaten die ze hebben bereikt voor andere klanten.
We doen ook aanbiedingen, zoals mensen uitnodigen voor een webinar of een whitepaper aanbieden. Het resultaat is een eenvoudig, goedkoop, systematisch proces om aan lead generatie te doen, waarbij al het werk via LinkedIn gedaan wordt.
3. Laat je e-mail marketing lijst groeien.
Ik raad iedereen op LinkedIn ten zeerste aan om een op maat gemaakte brief te schrijven [naar elke connectie], waarin je bedankt voor je connectie op LinkedIn, en dat je hen uitnodigt om deel uit te maken van je e-mail marketing lijst. Verontschuldig je wel voor het gebrek aan personalisatie in de e-mail. LinkedIn laat je op deze manier 50 mensen per keer berichten.
Ik heb ongeveer 300 mensen aan mijn email lijst toegevoegd met deze methode. Zet in je e-mail een directe link naar jouw nieuwsbrief. Het is noodzakelijk dat je wederkerigheid in het bericht hebt: vertel hen wat ze zullen ontvangen door zich in te schrijven voor de nieuwsbrief en bied aan om naar iets van hen te kijken, wat een vrij vrijblijvende methode is om goodwill te kweken
4. Gebruik gesponsorde updates.
Met gesponsorde updates betalen bedrijven om hun post naar iemands LinkedIn feed te pushen. Deze ‘pay-per-click’ of ‘pay-per-1.000’ impressie functie biedt demografische gegevens die vergelijkbaar zijn met andere social media kanalen (locatie, geslacht en leeftijd), maar een belangrijk verschil is de mogelijkheid om aan te passen op basis van bedrijfsnaam, functie, vaardigheden, scholing en groepen.
Gebruikers kunnen zich richten op geïnteresseerde industrieën zonder te concurreren met de ruis van irrelevante bedrijven en berichten. Een gesponsorde update kan een uitstekende manier zijn om thought-leadership content te promoten die vooral nuttig is voor de beoogde doelgroep met een sterke call to action.
Mensen willen geen pure reclame meer zien en willen iets nuttigs wat gratis is. Door de inhoud van een bedrijf te promoten (whitepaper, gids, enz.) via een LinkedIn gesponsorde update, kan een bedrijf zich richten op een niche publiek, website bezoekers verhogen en, als de inhoud overtuigend genoeg is, leads genereren.
5. Plaats content van hoge kwaliteit.
Goede content kan zeer doelgericht zijn en moet twee doelen bereiken. Ten eerste moet het anderen leren hoe ze een probleem kunnen oplossen of hoe ze hun werk beter kunnen doen, en het vestigt je vervolgens als een thought leader in die ruimte. Elk aspect leidt natuurlijk tot meer business als je hen echte waarde biedt. Het is een basispsychologie, en het levert echte resultaten op.
6. Geef een gezicht aan je werknemers.
Laat zoveel mogelijk werknemers hun profiel op LinkedIn aanmaken en aanvullen. Deze moeten gepaste foto’s bevatten, een relevante geschiedenis met een beschrijving van hoe ze jouw bedrijf helpen, en professionele connecties. Mijn huidige bedrijf organiseert een LinkedIn-dag waarop we een fotograaf beschikbaar stellen om profielfoto’s te maken en werknemers te helpen hun account in te richten.
7. Word lid van groepen en blijf actief.
Een tip die ik altijd deel voor eigenaren van kleine bedrijven is om lid te worden van LinkedIn-groepen die relevant zijn voor hun doelgroep. Niet alleen is dit een geweldige manier om ‘mee te luisteren’ naar waar je publiek het over heeft, er kunnen momenten zijn waarop kleine bedrijfseigenaren interactief zijn of hun advies aanbieden. Belangrijker nog, je kunt de leden van groepen waarin je zit berichten sturen, zelfs als je niet verbonden bent. LinkedIn InMail loopt snel op, dus dit is een geweldige manier om geld te besparen bij het opbouwen van relaties met potentiële klanten.
8. Maak je eigen LinkedIn groep.
Hier is een geheim sausje om je ideale, ready-to-buy prospects meteen te vinden op LinkedIn. Maak om mee te beginnen je eigen LinkedIn groep aan. Nadat je je eigen LinkedIn groep hebt opgezet, ga dan naar buiten en word lid van zoveel mogelijk groepen (LinkedIn staat je toe om in totaal in 50 groepen te zitten) waar je prospects rondhangen. De volgende stap is om één van die nieuwe groepen te kiezen en de ledenpagina te gebruiken om prospects te vinden.
Eens je in de groep zit en goedgekeurd bent als lid, klik je op Leden, dan filter je de lijst van leden verder door te zoeken op bepaalde functietitels of iets anders om de lijst te verfijnen tot jouw ideale prospects Nu nodig je hen uit om lid te worden van jouw groep (tip: stuur gepersonaliseerde uitnodigingen). Eens een genodigd lid zijn van je LinkedIn groep, heb je al je spreekwoordelijke vissen in hetzelfde vat, al je beste prospects op één plaats!
Je kunt deze LinkedIn groep controleren zodat er geen concurrenten in komen en je kunt geweldige, waardevolle content binnen de groep delen waar je prospects dol op zullen zijn. Je kunt hierdoor waarde en expertise aantonen terwijl je openlijke verkooppraatjes of spam vermijdt. Plus, je hebt ook een ingebouwde e-maillijst, een focusgroep van de belangrijkste prospects en klanten. Dit is een geweldige tactiek om je merk op te bouwen en leads te genereren om je kleine bedrijf een boost te geven.
9. Maak je bedrijfspagina belangrijk.
Het is ook belangrijk om een bijgewerkte en consistente aanwezigheid voor je merk te hebben met een eigen bedrijfsprofielpagina. Beeldmateriaal, kleuren en inhoud op deze pagina moeten consistent zijn met je website en eventuele andere social media profielen van het bedrijf. De pagina moet regelmatig worden bijgewerkt, zodat het merk actief is en een actueel bedrijf lijkt te zijn.
We hebben allemaal wel eens de ervaring gehad dat een social media profiel van een bedrijf maar één keer per maand wordt bijgewerkt of, erger nog, al maanden niet meer is bijgewerkt. Een LinkedIn aanwezigheid creëren en die vervolgens niet onderhouden is erger dan er helemaal geen te hebben.
10. Claim je aangepaste URL.
Iedereen zou zijn eigen URL moeten claimen om er zeker van te zijn dat zijn naam erin staat. Dit is vooral belangrijk voor mensen die veel contact hebben met potentiële klanten. Vooral voor degenen die professionele diensten en in de B2B-sector zitten. Want wanneer ze iemand ontmoeten die ze nog nooit hebben gezien, zullen veel mensen op Google zoeken naar de naam van de persoon met wie ze afspreken om meer over hen te weten te komen. Het claimen van je aangepaste URL maakt het waarschijnlijker dat je LinkedIn profiel bovenaan in die zoekresultaten komt te staan.
Wanneer u LinkedIn beter wilt leren ontdekken adviseren we u om eens naar de volgende LinkedIn e-learning training te kijken.